starsiTo nie prawda, że starsze osoby potrzebują mniej snu, bardziej winne jest to, że wraz z wiekiem spada zdolność mózgu do dostosowywania rytmu wewnętrznego cyklu dzień – noc. Wydłuża się przy tym czas niezbędny do zaśnięcia, przejścia miedzy fazami też trwają dłużej.

Zdrowy sen składa się z pięciu faz. Każda z nich trwa od kilku do kilkunastu minut. Cztery z nich to regeneracja ciała i wypoczynek mózgu. W piątej śnimy. Po przekroczeniu 40 lat czwarta faza znika całkowicie, a to ona jest najrzadziej wartościowa, jeśli chodzi o regenerację. Problemy z nocnym, wypoczynkiem powodują, że często jesteśmy senni za dnia, mamy problemy z koncentracją a kierując pojazdem jedziemy niezbyt pewnie. Zaczynimy od najpopularniejszych sposobów, jeśli mamy problemy ze snem. Na kilka godzin przed położeniem się do łóżka unikajmy kofeiny czy to w kawie czy herbacie. Niewskazane są napoje energetyczne. Trzeba też się powstrzymywać od drzemek w ciągu dnia. Czasem dobrze sprawdzi się delikatny wysiłek fizyczny. W leczeniu lekarz może podać nam leki nasenne oraz przeciwdepresyjne. Czasem dobre efekty przynosi nap terapia światłem. Minusem leczenia farmakologicznego jest to, że po zaprzestaniu zażywania zdarza się, że chory ma powrotem problemy ze snem i to nie raz jeszcze większe.  

Bezsenność

bezsennoscSen to czynność niezbędna by twój organizm był zdrowy i mógł prawidłowo funkcjonować. Bezsenność można uznać za chorobę epidemiologiczną XXI wieku. Nawet około 40 proc. Polaków ma problemy ze snem. Nagminne nie przesypianie siedmiu, ośmiu godzin w ciągu nocy oznacza fatalne skutki dla zdrowia. Przede wszystkim obniża odporność organizmu, obniża koncentrację, logiczne myślenie, zaburza wydzielanie insuliny.

Więcej…

Zadbaj o swoje zęby

kobietaWiększość Polaków mycia zębów nie kojarzy z posiłkiem tylko z porą dnia, ponieważ zęby myjemy z reguły rano i wieczorem. Takie badanie zostały przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych z okazji Światowego Dnia Higieny jamy ustnej . Badania pokazują, że co drugi Polak myje zęby nie po śniadaniu, ale tuż po przebudzeniu się w trakcie porannej toalety.

Więcej…