zdrowa-dietaWszyscy wiedzą, że jest i że błonnik jest zdrowy oraz niezbędny. Ale o tym, że pomaga on schudnąć wie już nieco mniej osób. Błonnik to nic innego jak włókno pokarmowe, które zawiera związki chemiczne wchodzące w skład roślin. Jest to nic innego jak część żywności pochodzenia roślinnego, nie jest ona rozkładana przez enzymy trawienne w naszym przewodzie pokarmowym. Jest to naturalnie występujący składnik w potrawach ze zbóż, nasion, warzyw i owoców.. Nie jest on trawiony, czyli uchodzi za substancję odżywczą.

Ale ze względu właśnie na tą właściwość jest bardzo cennym składnikiem naszej diety. Obecnie na pułkach sklepowych dominują produkty wysokoprzetworzone. W nich z kolei jest coraz to mniej włókna pokarmowego. Szacuje się, że przeciętny europejczyk w ciągu dnia zjada 15 – 20g błonnika. Spowodowane jest to nadmiernym spożyciem łatwo przyswajalnych węglowodanów pochodzących z białej mąki, cukru, łuskanego ryżu, oczyszczonych kasz. Badania pokazały, że zbyt małe spożycie błonnika sprzyja chorobom układu trawiennego, jelita grubego, otyłości, miażdżycy i kilku jeszcze innych chorób. WHO zaleca, aby dziennie w naszej diecie znajdowało się minimum 35g błonnika. Błonnik poprawia pracę naszego układu trawiennego, pomaga w odchudzaniu, powoduje, że szybciej odczuwamy sytość i dłużej ją czujemy.


Według badań przeprowadzonych u mężczyzn w wieku około 40 lat potwierdzono, że spora ilość błonnika w codziennej diecie zmniejsza ryzyko zachorowania na wieńcówkę prawie o połowę. Inne badania potwierdzają, że błonnik zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na wiele innych chorób w tym te najgroźniejsze jak nowotwory jelita choroby układu krążenia itd. Błonnik jest też nie bez znaczenia przy cholestelorze, okazuje się, że nie tylko spada stężenie cholesterolu całkowitego czy TG, ale też zachodzą korzystne zmiany w stosunkach poszczególnych frakcji. Dodatkowo błonnik oczyszcza nasz organizm z toksyn i metali ciężkich, usuwa substancje rakotwórcze, jednak zwiększenie ilości błonnika w diecie może spowodować utrudnienie w przyswajaniu niektórych składników mineralnych. Chodzi o to, że nasz organizm musi się przestawić na dietę wysokobłonnikową. Podstawowymi źródłami błonnika powinny być zboża, warzywa i owoce. Wskazane są wszelkie płatki, musli, otręby, jeśli nie lubimy tych naturalnych to wybierajmy te z dodatkiem rodzynek czy śliwek. Przy diecie wysokobłonnikowej zaleca się spożywanie odpowiednio dużej ilości płynów w ciągu dnia. W przeciwnym wypadku może dochodzić do zaparć. 

Bezsenność

bezsennoscSen to czynność niezbędna by twój organizm był zdrowy i mógł prawidłowo funkcjonować. Bezsenność można uznać za chorobę epidemiologiczną XXI wieku. Nawet około 40 proc. Polaków ma problemy ze snem. Nagminne nie przesypianie siedmiu, ośmiu godzin w ciągu nocy oznacza fatalne skutki dla zdrowia. Przede wszystkim obniża odporność organizmu, obniża koncentrację, logiczne myślenie, zaburza wydzielanie insuliny.

Więcej…

Zadbaj o swoje zęby

kobietaWiększość Polaków mycia zębów nie kojarzy z posiłkiem tylko z porą dnia, ponieważ zęby myjemy z reguły rano i wieczorem. Takie badanie zostały przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych z okazji Światowego Dnia Higieny jamy ustnej . Badania pokazują, że co drugi Polak myje zęby nie po śniadaniu, ale tuż po przebudzeniu się w trakcie porannej toalety.

Więcej…