LekarzSzczaw to roślina, którą oprócz w naszych ogródkach możemy znaleźć dziko rosnącą na łąkach. Są to zielone podłużne listki o kwaskowatym smaku. Jest bogata w witaminę C, beta-karoten a ponadto ma znikome ilości kalorii. Niestety nie jest to lubiana roślina w dziecięcym menu, natomiast u dorosłych, jeśli jest na nią sezon często gości na ich stołach.

lekarz003Wchodzimy powoli w sezon grzybowy, lada dzień pewnie też usłyszymy o zatruciach grzybami. Najbardziej niebezpieczne są one dla dzieci, ponieważ mają one zbyt słaby układ odpornościowy i zdecydowanie mniejsza wątrobę niż dorośli. Do pierwszych objawów zatrucia dochodzi po upływie ½ do 5 godzin.

borowkaNalewki nie tylko są smaczne i mogą spowodować szum w głowie, ale też niektóre z nich są zdrowe. Najbardziej znaną zdrowa nalewką jest nalewka czosnkowa. Przede wszystkim poprawia ona przemianę materii, zapobiega odkładaniu się cholesterolu i zmniejsza ciśnienie tętnicze. Potrafi on też rozpuścić płytki miażdżycowe, pomogą ona też przy zaburzeniach pracy wątroby.

zdrowa-dietaWszyscy wiedzą, że jest i że błonnik jest zdrowy oraz niezbędny. Ale o tym, że pomaga on schudnąć wie już nieco mniej osób. Błonnik to nic innego jak włókno pokarmowe, które zawiera związki chemiczne wchodzące w skład roślin. Jest to nic innego jak część żywności pochodzenia roślinnego, nie jest ona rozkładana przez enzymy trawienne w naszym przewodzie pokarmowym. Jest to naturalnie występujący składnik w potrawach ze zbóż, nasion, warzyw i owoców.. Nie jest on trawiony, czyli uchodzi za substancję odżywczą.

zdrowa-dietaNiektóre składniki żywnościowe ułatwiają wchłanianie innych, ale inne wręcz przeciwnie. Dlatego warto zastanowić się jak zestawiać ze sobą poszczególne produkty żywieniowe. Podczas łączenia poszczególnych składników i przyprawiania ich nie powinnyśmy kierować się tylko smakiem. Warto zastanowić się, jakie korzyści i wady daje dane zestawienie. Ważną rolę odgrywa sam proces przygotowania dań.

strączkoweRośliny strączkowe cenne źródło witamin w naszej diecie.
Nasza dieta jest cały czas bogata w tłuszcze zwierzęce, czyli głównie mięso. Coraz więcej lekarzy i dietetyków zachęca do zmiany naszych nawyków żywieniowych. Ponieważ mięso, a raczej zwarte w nim białko obciąża pracę naszych nerek i wątroby, a zawarty w nim tłuszcz przyczynia się do powstawania miażdżycy, a także nowotworów jelita grubego.

dietaWiosna to czas kiedy wszyscy zaczynają się nałogowo odchudzać przed nadchodzący latem. W tej sytuacji najgorsze jest sięganie po tzw. „diety cud”. Owszem, może taka dieta zadziała szybko, jednak gdy powrócisz do swoich nawyków przed nią szybko wrócą zgubione kilogramy.

dieta191Witamina E jest zwana eliksirem młodości. Dzięki niej nasza skóra jest sprężysta, chroni przed zniszczeniem jej włókna kolagenowe, zmniejsza wrażliwość cery na promienie UV. Witamina E opóźnia procesy starzenia się skóry, uzupełnia w naskórku ubytki – działa jak antyzmarszczkowa bomba. Po kosmetyki z witaminą E powinny sięgać szczególnie panie, które mają skórę dojrzałą, odwodnioną i wrażliwą, ponieważ ta nieoceniona witamina wzmacnia barierę ochronną naskórka.

Zielona herbataPodstawowa różnica między tym rodzajem herbaty a czarną czy czerwona jest fakt, iż liście zielonej nie są poddawane fermentacji. Tym sposobem zachowują one niemal wszystkie cenne substancje. Mowa tu przede wszystkim o wyjątkowym zestawie polifenoli o różnym działaniu, obecne są też katechiny oraz silne antyoksydanty. Jest jeszcze mnóstwo witamin, mikroelementów i innych cennych substancji.

slodyczeWiele osób zastanawia się czy musza się wyrzekać słodyczy. W sumie nie są one potrzebne naszemu organizmowi do niczego. Jedzenie słodyczy w znaczących ilościach prowadzi do nadwagi i otyłości, przyczynia się też do próchnicy zebów, miażdzycy, cukrzycy typu 2 oraz podwyższa poziom cholesterolu.

Bezsenność

bezsennoscSen to czynność niezbędna by twój organizm był zdrowy i mógł prawidłowo funkcjonować. Bezsenność można uznać za chorobę epidemiologiczną XXI wieku. Nawet około 40 proc. Polaków ma problemy ze snem. Nagminne nie przesypianie siedmiu, ośmiu godzin w ciągu nocy oznacza fatalne skutki dla zdrowia. Przede wszystkim obniża odporność organizmu, obniża koncentrację, logiczne myślenie, zaburza wydzielanie insuliny.

Więcej…

Zadbaj o swoje zęby

kobietaWiększość Polaków mycia zębów nie kojarzy z posiłkiem tylko z porą dnia, ponieważ zęby myjemy z reguły rano i wieczorem. Takie badanie zostały przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych z okazji Światowego Dnia Higieny jamy ustnej . Badania pokazują, że co drugi Polak myje zęby nie po śniadaniu, ale tuż po przebudzeniu się w trakcie porannej toalety.

Więcej…